grupa III- 5 latki - Pani Asia


Polecam zabawy logopedyczne-( Dział organizacja: Grupy: logopeda pani Agnieszka - zajęcia podczas zawieszenia zajęć)

 

Zamieszczono również zajęcia z j. angielskiego ( Dział organizacja: Grupy: J. angielski podczas zawieszenia zajęć)

 

Kliknij w link:

https://drive.google.com/file/d/1iVTNhuYLsCgeUK7X1strHTnCsJgcQo-L/view?fbclid=IwAR0qReENgtahI778yA-R0IDipeJ9UvcOW72hDbBlFjpy82pcEE72H1_VAV0

Ponownie zachęcam dzieci do skorzystania z propozycji zabaw, ćwiczeń i kart pracy (, które Rodzice mogą skopiować i wydrukować) na okres 01.06- 05.06.2020r.

Przepraszam za jakość niektórych kart pracy i konieczność samodzielnego odnalezienia przez Państwa wybranych materiałów w Internecie, ale obowiązuje mnie poszanowanie praw autorskich…

Przedstawię Państwu różne propozycje zajęć na kolejne dni tygodnia  z dostosowaniem pomocy do warunków domowych, jeżeli w domu nie ma jakiegoś materiału, proszę zastąpić go innym. BĄDŹMY TWÓRCZY!- KTÓŻ, JEŚLI NIE MY?

W okresie do 01.06.-05.06.2020r. proponuję temat przewodni pt. Dziecięcy świat.

W materiale na każdy dzień zostanie zamieszczona informacja, jaką kartę pracy warto wykonać w książce jako ćwiczenie dodatkowe, dla ułatwienia wprowadziłam oznaczenia: KSIĄŻKA NIEBIESKA- (książka, k.pr nr …)

KSIĄŻKA RÓŻOWA- (książka, k.pr nr …)

BARDZO PRPSZĘ BY NIE WYKONYWAĆ Z KSIĄŻKI NIEBIESKIEJ ĆWICZEŃ ZE

STRON NR 47,48,61,88,89,93,94,96.

BARDZO PRPSZĘ BY NIE WYKONYWAĆ Z KSIĄŻKI RÓŻOWEJ ĆWICZEŃ ZE

STRON NR 32,62,89

W naszym pakiecie informacyjnym tu i ówdzie pojawi się  kolor zielony, którym oznaczę opowieści o naszej grupie i inne przemyślenia (przeczytać można, ale nie koniecznie trzeba. WYBÓR NALEŻY DO PAŃSTWA).

Zaistniałym błędom, niedopatrzeniom i występującym literówkom proszę wybaczyć , nadal przepraszam wspólnie z moim komputerem.

Zapraszam na kolejne strony:

03 czerwca 2020r.- środa

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa z partnerem pt. Co narysowałem na plecach? Dorosły i dziecko siedzą lub stoją jedno za drugim i kolejno rysują palcem wskazującym na plecach drugiego proste obrazki. Partnerzy odgadują, co to jest. Dorosły zwraca uwagę dzieci na wykorzystanie w zabawie zmysłu dotyku i zwraca uwagę dziecka na rolę czucia i dotyku w  odbiorze z otaczającego nas świata. Wyjaśnienie zwrotów: dotyk przyjemny - dotyk nieprzyjemny, dotyk dobry - dotyk zły.  

— ćwiczenie motoryki małej- zabawa pt. Pięć paluszków z wykorzystaniem rymowanki: Każda rączka ma paluszków pięć. Te paluszki robią wszystko, na co ja mam chęć. Dorosły uczy dziecko rymowanki (ćwiczenie pamięci) i oboje wykonują ćwiczenia rąk przez wykonywanie drobnych ruchów:

– robienie piąstek, połączone z liczeniem palców,

– dokręcanie palców każdej dłoni,

– dokręcanie żarówek  dłońmi,

– strząsanie wody z dłoni,

– naciskanie palcami obu dłoni stołu,

– poruszanie drugim i trzecim palcem- robienie nożyczek.

 Uwaga- przed przejściem do kolejnego ćwiczenia, dziecko każdorazowo mówi rymowankę.

— ćwiczenie słuchowe połączone z ćwiczeniem słuchu fonematycznego- zabawa pt. Słuchaj uważnie.

Dorosły głoskuje nazwę wybranej części ciała np. k-o-l-a-n-o, a dziecko wypowiada całe słowo i pokazuje tyle palców, z ilu głosek składa się słowo. 

— ćwiczenie sensoryczne- zabawa pt. Odszukaj to, o co proszę (rozwijająca zmysł dotyku)

Dorosły kładzie przed dzieckiem przedmioty o zróżnicowanych kształtach i wielkości (max.10 rzeczy). Dziecko ogląda je, dotyka i nazywa, po czym dorosły nakrywa rzeczy materiałem np. duży ręcznik lub zasłona i prosi, by dziecko dotykając przedmiot przez materiał, spróbowało określić co dotyka.

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- rozwiązywanie zagadek o częściach ciała.

Dorosły czyta zagadki, a dziecko odgaduje o jakich częściach ciała w nich mowa i udzielając odpowiedzi, wskazuje daną część ciała.

- Nosisz ją na szyi, jest nie od parady. Kiedy myślisz, znajdziesz w niej mądre rady. (głowa)

- Są długie lub proste, krótkie lub kręcone. Strzyże je fryzjer, a myjesz je szamponem. (włosy)

- Mawiają dorośli, że są one zwierciadłem duszy. Świat nimi oglądasz, płaczą kiedy coś cię wzruszy. (oczy)

- Pośrodku każdej twarzy można go odnaleźć. Moc zapachów dookoła on w mig rozpoznaje. (nos)

- Słuchają muzyki, unikają hałasy. Żeby dobrze słyszeć trzeba je przeczyścić id czasu do czasu.(uszy)

- Bardzo ważną rolę pełni przy jedzeniu, a wargom i zębom pomaga w mówieniu.(język)

- Czuje ciepło i zimno, jest na całym ciele. Opala się latem, a zimą jaśnieje. (skóra)

- Są ciekawe świata, wszystko dotykają. Rzeczy delikatne ostrożnie chwytają.( palce) 

— ćwiczenia plastyczne pt. Malowane dłonie- malowanie dłoni farbami i odbijanie na kartce tak, by skomponować obraz (inspiracji można poszukać w Internecie).

— ćwiczenie grafomotoryczne- obrysuj dłonie mazakiem i pokoloruj je. Przelicz ilość palców i nazwij poszczególne palce dłoni, wskaż dłoń prawą i lewą. Narysuj ołówkiem linie w liniaturze.

Praca z dziećmi zdolnymi- policz palce w obu dłoniach i wpisz odpowiednie cyfry w kratki. Pobaw się dodając na palcach.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Bywa, że po obiedzie siadamy lub kładziemy się na dywanie i słuchamy bajek, odtwarzanych płyty bądź czytanych przez mnie (wtedy czytam, słucham i obserwuję). Wiecie Państwo, że w grupie dużo mamy narzeczonych i właśnie czas relaksacji jest porą, żeby pobyć obok… Kiedyś podpatrzyłam, jak dziewczynka położywszy głowę na pluszaku zamknęła oczy, bo była zmęczona, a jej ,,narzeczony” leżąc obok, delikatnie głaskał ją po włosach by szybciej zasnęła.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

02 czerwca 2020r.- wtorek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa ruchowa pt. Ruchomy wierszyk. Dziecko z dorosłym powtarzają wierszyk: Głowa, ramiona, kolana, pięty, Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty. oczy, uszy, usta, nos.

i wskazują  poszczególne części ciała, o których jest w nim mowa. W Internecie można wyszukać piosenkę pt. Głowa- ramiona i ćwiczyć przy niej.

- ćwiczenie uspokajające- skrętoskłony. Dziecko w siadzie skrzyżnym wykonuje ruch tak, aby lewym uchem dotknąć prawego kolana, prawym uchem dotknąć lewego kolana. uderzanie rękami o podłogę – bez używania mowy.

— ćwiczenie motoryki małej- zabawa pt. Głośno- cicho. Dorosły przed rozpoczęciem zabawy omawia z dzieckiem jej przebieg i zasady. Dorosły chowa pomieszczeniu jakąś zabawkę, dziecko jest w tym czasie odwrócone twarzą do ściany. Dziecko zaczyna szukać, a dorosły stuka palcami o blat stołu- kiedy jest oddalone od zabawki lub pstryka- kiedy dziecko jest blisko zabawki. Następnie następuje zamiana ról i dziecko sygnalizuje dorosłemu położenie stukaniem lub pstrykaniem (dziecko uczy się pstrykać, ale nie każde, bo niektóre już potrafią).

— ćwiczenie słuchowe połączone z ćwiczeniem słuchu fonematycznego- zabawa pt. Słowo w słowie.

Dorosły wymawia słowo, ale umiejętnie dzieli je na człony przez wydłużanie brzmienia głoski lub części słowa tak, by dziecko wysłuchało drugie słowo w usłyszanym słowie. Przykładowo dorosły mówi: kkk-osa, a dziecko odpowiada: osa, bbb-rama–rama, trak-tort – tor, chchch-mury – mury, eee-kran – kran, bu-rak – rak, bar-an – bar, ser-ce – ser, ma-lina – lina, ddd-rogi – rogi, sss-kos–  kos, sto-noga – noga.

— ćwiczenie sensoryczne- zabawa pt. Muzyka z ciała. Dorosły i dziecko bawią się razem. Zabawę rozpoczyna dorosły prezentując odgłos, jaki można wydobyć z pomocą określonych części ciała np. palcami- pstrykanie. Następnie dziecko przedstawia inny odgłos np. nogi- tupanie. Dorosły z dzieckiem prezentują odgłosy, które nie mogą się powtarzać np. ręce- klaskanie, usta- cmokanie, usta- świstanie,

usta-gwizdanie, palce- szuranie, klatka piersiowa- bębnienie....

— ćwiczenie procesów myślowych, orientacji przestrzennej i koncentracji uwagi- zabawa pt. Akustyczna opowieść (wg I. Kunz). Dorosły opowiada, wykorzystując zamiast słów- dźwięki, gesty, mimikę.

np. Budzę się pewnego ranka (przeciąga się, ziewa). Na podwórku szczeka pies (naśladuje głos psa). Szybko się ubieram, myję twarz, zjadam śniadanie, czyszczę zęby (pantomima i artykulacja). Patrzę, która godzina, i szybko wsiadam do samochodu (pantomima, naśladowanie odgłosu zapuszczanego silnika, klaksonu, nagłego hamowania). Dziecko nazywa czynności kojarzące się z danymi dźwiękami.

— ćwiczenie plastyczno- techniczne pt. Telefon komórkowy- wytnij i pokoloruj telefon. Złóż i sklej z pomocą osoby dorosłej. Proszę o przesłanie zdjęć na pocztę przedszkola lub przyniesienie do przedszkola, kiedy się spotkamy.

— ćwiczenie grafomotoryczne- pokoloruj słuchawkę i telefon, połącz słuchawkę z aparatem. Ćwiczenie dodatkowe (książka, k.pr nr 60)

Praca z dziećmi zdolnymi- obrysuje mazakiem głowę dziecka, dorysuje brakujące elementy i pokoloruj ją. Uzupełnij ołówkiem wzór w liniaturze.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

W ubiegłym roku, wiosną wyszliśmy do ogrodu. Dzieci bawiły się w Chowanego, jedno odwracało się do drzewa na placu zabaw i liczyło, a pozostali uczestnicy przebiegali do zielonej części ogrodu i chowali się za krzewami i drzewkami. Po wywołaniu imion wszystkich przez szukającego, dzieci wracały do drzewa  i wybierano inną osobę. Usiadłam na murku (najlepszy punkt obserwacyjny) i patrzyłam na dzieci, nagle słyszę:

- Kto szuka?- pytanie jednego z dzieci.

- Żona- odpowiedział inny chłopiec.

- Czy coś mnie ominęło…?- zapytałam z uśmiechem.

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVvvv

Religia 1.06. poniedziałek

SZANUJEMY CHLEB, BO JEST DAREM BOGA

 

Podstawowym pokarmem każdego z nas jest CHLEB. Jest on owocem pracy ludzkiej oraz darów Boga. Zwykle nie zastanawiamy się co trzeba zrobić by pyszny chlebek pojawił się na naszym stole, w naszych rękach.

Obejrzymy film „Od ziarenka do bochenka” by dowiedzieć się co i kto jest potrzebny by powstał chleb: https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8&t=3s

 

Wiemy już, jak wiele musi ciężko pracować, żeby powstał chleb. Daremne jednak byłyby wysiłki tych ludzi gdyby Pan Bóg nie dał ziarnom słońca, żyznej gleby i deszczu. Chleb jest wielkim darem Pana Boga dla nas.

 

Poza chlebem jedzonym w naszych domach na śniadanie czy kolację spotykamy się z chlebem także w kościele. Tam ma on postać białego opłatka, w którym ukrył się dla nas Pan Jezus. W czasie każdej  mszy świętej mała hostia w niewidzialny sposób staje się Ciałem Pana Jezusa, staje się pokarmem niebiańskim. Chleb eucharystyczny nazywamy NAJŚWIĘTSZYM SAKRMAENTEM.

https://www.youtube.com/watch?v=KCDwmsEgjXU

 

Nauczmy się modlitwy : NIECHAJ BĘDZIE POCHWALONY PRZENAJŚWIĘTSZY SAKRAMENT, TERAZ I ZAWSZE I NA WIEKI WIEKÓW AMEN.

Odmawiamy ją w kościele przed Tabernakulum czyli domkiem Pana Jezusa lub wystawioną do adoracji Hostią w Najświętszym Sakramencie.

 

 

01 czerwca 2020r.- poniedziałek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa orientacyjno-porządkowa pt. Części mojego ciała. Dorosły przed rozpoczęciem zabawy omawia z dzieckiem jej przebieg i zasady. Dorosły wymawia nazwę jakiejś części ciała, mówiąc np. to są plecy…, to są kolana…, to jest głowa…,ale wskazuje inną część ciała.

Dziecko stoi naprzeciw dorosłego i obserwuje go, zadaniem dziecka jest wskazanie części ciała, zgodnie z nazwą  podaną przez dorosłego, nie  zwracając na jego błędną podpowiedź i powiedzenie: To są plecy. To są kolana. To jest głowa.

— ćwiczenie słuchowe połączone z ćwiczeniem słuchu fonematycznego- zabawa pt. Jaka to część ciała?

Dorosły z dzieckiem siedzą przed obrazkiem lub zdjęciem, przedstawiającym człowieka. Dorosły wolno głoskuje części ciała np. o-k-o, n-o-s, u-s-t-a, g-ł-o-w-a. Dziecko wymawia pełną nazwę i wskazuje wymienioną część ciała na obrazku.

— ćwiczenie sensoryczne połączone z ćwiczeniem odprężającym oczu:

- ruchy gałek ocznych- płaszczyzna pionowa i pozioma, po okręgu,

- zmiana obserwowanych obiektów np. patrzenie na przedmiot na parapecie i patrzenie na drzewo za oknem,

- patrzenie na zieleń roślinności za oknem.

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- zabawa Poznajemy zmysły.

Dorosły siedzi lub stoi naprzeciw dziecka i mówi:

- pokaż oko…,

- pokaż ucho…,

- pokaż nos…,

- pokaż dłoń …,

- pokaż język...

Dorosły wyjaśnia: otaczający nas świat możemy poznać na różne sposoby wykorzystując nasze ciało. Pięć zmysłów nam w tym pomaga. Po czym odczytuje całościowo etykietki na karcie pracy (poniżej), a dziecko koloruje odpowiedni obrazek i etykietkę, łącząc je ze sobą strzałką:

— ćwiczenia plastyczne połączone z ćwiczeniem grafomotorycznym- narysuje siebie (całą postać w ramce), ozdób ramkę (karta pracy poniżej) mazakami i pokoloruje kredkami. Narysuj pośladzie wyraz: Ja (ćwiczenie nie powinno być traktowane, jako ćwiczenie w pisaniu, ale jako ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej). Proszę o przesłanie zdjęć na pocztę przedszkola lub przyniesienie do przedszkola, kiedy się spotkamy.

Praca z dziećmi zdolnymi- porozmawiaj z dorosłym na temat: Dlaczego ludzie mają różne kolory oczu (poszukajcie wspólnie na ten temat, informacji w Internecie). Pokoloruj strzałki i oczy na karcie we właściwym kolorze.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

W ubiegłym roku byliśmy na wycieczce w gospodarstwie ,, Niezłe ziółka” Dzieci zwiedziły  przez poszczególne miejsca w gospodarstwie i doszły do zadaszenia pod którym spożyły wspólny posiłek.

Obok pomieszczenia była łąka, a naprzeciw zagroda z owieczkami i baranami.

Podczas spożywania posiłku usłyszałam pytanie jednej z dziewczynek:

- A gdzie są okulary?- usłyszałam od jednej dziewczynki.

Próbowałam wytłumaczyć, że nie miała ich podczas wycieczki, ale dziecko obstawało przy swoim.

Dzieci zostały pod opieką dorosłych, a ja z dziewczynką i z aparatem (na zdjęciach, dziecko okularów nie miało), obeszłyśmy gospodarstwo i na koniec jedna z pań, przyniosła okulary z autobusu.

Wróciłyśmy z dziewczynką i okularami na jej nosie na miejsce posiłku i tu niespodzianka…

Jeden z chłopców zamyka właśnie bramkę w zagrodzie, w której były zwierzęta, a zagroda jest pusta.

Stać mnie było tylko na zadanie jednego pytania:

- Dziecko, gdzie te barany?

Jak okazało się później z wypowiedzi opiekunki, właścicielka wyprowadziła zwierzęta, a dziecko po zjedzeniu posiłku, udało się zgłębiać tajemnicę działania skobelka i akurat w tym momencie się przy nim znalazłam.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

29 maja 2020r. - piątek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa pantomimiczna pt. Co robi mama? Dorosły prezentuje ruchem i mimiką różne działania wykonywane w domu przez mamę np. pranie, gotowanie, wycieranie kurzu ściereczką, a dziecko odgaduje jaka to czynność. Następnie dziecko przedstawia czynność (można podpowiedzieć mu dodatkowe formy ruchu), a dorosły odgaduje (bawiąc się z dzieckiem,  uświadom my mu, jak ważna jest praca mamy, rodziców w domu).

— ćwiczenie motoryki małej połączenie z  ćwiczeniem kulinarnym- kruszenie ciasteczek  i toczenie kulek.

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- zabawa z tekstem pt. Prezent dla mamy.

Ćwiczenie(książka, k.pr nr 91) Dorosły czyta tekst w formie dialogu (czerwono- niebieskie zdania), po przeczytaniu tekstu wskazuje dziecku znaki interpunkcyjne np. znak: ? i objaśnia w jaki sposób ich obecność w czytanym tekście, wpływa na intonację wypowiedzi.

Dorosły jeszcze raz czyta tekst, a dziecko powtarza za nim zdania oznaczone kolorem czerwonym tak,by odpowiednio intonowało zdania oznajmiające, pytające i orzekające (jest to ćwiczenie uczące dziecko kultury żywego słowa- tak się to nazywa, a  przy okazji powtarzania zdań, dziecko ćwiczy pamięć). Dorosły po przeczytaniu tekstu, rozmawia z dzieckiem na temat jego treści i proponuje przygotowanie innego smakołyku.

— ćwiczenie kulinarne- wykonanie czekoladowych kulek w kokosowej posypce.

Potrzebne składniki: cztery opakowania kruchych herbatników, margaryna, cztery łyżki

kakao, dwie łyżki śmietany, 1/2 szklanki cukru, posypka: wiórki kokosowe, posiekane migdały i orzechy włoskie – po jednym opakowaniu (z takiej ilości produktów uzyskuje się około dwudziestu czekoladowych kulek średnicy 3 cm).

Przygotowanie: dziecko myje ręce, zakłada fartuszek. Następnie kruszy herbatniki na drobne kawałeczki.

Mama rozpuszcza margarynę w garnku, dodaje do niej cukier, śmietanę i kakao – podgrzewa i dokładnie miesza do połączenia składników na jednolitą masę czekoladową. Do masy czekoladowej dziecko wsypuje pokruszone herbatniki i mama dokładnie miesza aż do powstania jednolitej masy.Kiedy masa trochę przestygnie, oboje wyciągają ją z garnka łyżeczką od herbaty, formują kulki; obtaczają je w kokosowej posypce i odkładają na talerzyki. (przepis zaczerpnięty z wydawnictwa MAC)

— ćwiczenie grafomotoryczne- ćwiczenie(książka, k.pr nr 94)

Praca z dziećmi zdolnymi- pokoloruj tort dla mamy, każdą świeczkę w innym kolorze.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Początki pobytu dzieci w przedszkolu nie są czasem łatwym, wszystko jest nowe…

W grupie maluchów, jedno z dzieci po kilkanaście razy dziennie ,,naprowadzało mnie na właściwe tory

zwrotem:

- A mamusia…

Przy różnych okazjach słyszałam:

- A mamusia robi to tak…

- A mamusia ubiera mnie tak…

- A mamusia rysuje tak…

- A mamusia karmi mnie tak…

- A mamusia powiedziała…

I nie było zmiłuj się, bo nawet tłumaczenia, że w przedszkolu postępujemy inaczej, nie były wystarczającym argumentem. Po pewnym czasie przyzwyczaiłam się, ale tak naprawdę to ,,dostało się” od tego dziecka w następnym roku Mikołajowi.

W dniu poprzedzający 6 grudnia, dziecko razem z mamusią przygotowało ciasteczka i mleko dla Mikołaja na parapecie okiennym, oprócz tego na tymże parapecie mamusia zostawiła galaretkę do wychłodzenia.

Dziecko poszło spać…, a na drugi dzień niespodzianka…zniknęło mleczko, ciasteczka i galaretka.

O ile mleczko i ciasteczka zniknąć powinny, to galaretka niekoniecznie. Dziecko poinformowało mnie o tym zaraz po przyjściu do przedszkola, a że mieliśmy gościć Mikołaja, to i jego czekała na ten temat rozmowa…

- Mikołaj zjadł galaretkę mamusi.- powiedziało dziecko- powiem mu o tym.

Pierwszą próbę rozmowy z Mikołajem podjęło już podczas wspólnego spotkania wszystkich grup, ale Mikołaj zajęty innymi sprawami i nie bardzo zwrócił uwagę na słowa dziecka.

Dopiero podczas spotkania grupowego, kiedy dziecko podeszło do zdjęcia indywidualnego, usłyszał swoje.

A mamusia…, jak się później od niej dowiedziałam, w dniu poprzednim miała wieczorną ucztę z tatusiem…

Drogie Mamy ciesząc się wspólnie z dzieckiem smakiem czekoladowych kuleczek, posłuchajcie wspólnie piosenki pt. Nie ma jak u mamy, (sł. W. Młynarski) z Internetu.

 

Religia

28.05 czwartek

PAN BÓG POSYŁA NAM DUCHA ŚWIĘTEGO

 

Najprostszą modlitwą jaką znamy jest ZNAK KRZYŻA. Wyznajemy wtedy wiarę w Boga Ojca, Syna Bożego czyli Jezusa Chrystusa oraz w Ducha Świętego, którego Pan Jezus nazwał Duchem Prawdy i Pocieszycielem. Na początek przypomnijmy sobie piosenkę o znaku krzyża :

https://www.youtube.com/watch?v=Kk1sU6WETpE

 

Duch Święty – jest z nami nieustannie od momentu naszego chrztu. Uzdalnia nas do czynienia dobra i unikania zła, udziela nam swoich darów, jest naszym opiekunem, pomocnikiem i pocieszycielem.

Po raz pierwszy w Biblii pojawia się w momencie chrztu Pana Jezusa kiedy zstąpił na niego w postaci gołębicy (jest to jeden z Jego znaków, symboli).

W najbliższą niedzielę będziemy przeżywali uroczystość Zesłania Ducha Świętego – to wspomnienie wydarzeń, które miały miejsce 50 dni po Zmartwychwstaniu Pana Jezusa, gdy na Apostołów Duch Święty zstąpił jak ogień.

Ułóż puzzle: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=33c014ab1057

 

Święty Łukasz tak opisał to wydarzenie:
„Kiedy (…) znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym”.

 

Piosenka  - wezwanie Ducha Świętego :http://https://www.youtube.com/watch?v=KDPsgIxr8qI&fbclid=IwAR1ojEBLWK1FE7TFl_YAOZneymOWSrZrydMTZhUkWu-n2MPcps1TtlXocWM

28 maja 2020r.- czwartek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa pt. Zabawa z mamą. Dorosły wspólnie z dzieckiem wykonują ćwiczenia:

skręty- celujemy w ręce partnera. Dorosły klęczy, dziecko stoi plecami do niego. Oboje wykonują skręty tułowia, celując otwartymi dłońmi w dłonie partnera, to samo wykonują w stronę przeciwną.

skłony- złap mnie za ręce. Dorosły i dziecko stoją tyłem do siebie w rozkroku, w małej odległości od siebie. Oboje wykonują skłon w przód i podają ręce partnerowi przez okienko powstałe między jedną a drugą nogą.

— ćwiczenie motoryki małej połączone z ćwiczeniem sensorycznym- zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku, ucząca delikatnego dotyku i wzmacniająca więzi interpersonalne- zabawa pt. Delikatny dotyk. Mama z dzieckiem siadają naprzeciw siebie. Masaż dłoni może zostać poprzedzony zabawą pt. Łapki lub Warzyła sroczka kaszkę. Po zabawie dziecko wysuwa dłoń, a mama delikatnie, opuszkami palców obu masuje ją,następnie drugą (można przypomnieć przy okazji nazwy palców). Taki sam masaż wykonuje później dziecko.

Drogie Mamy, każdy człowiek bardzo często w ciągu dnia samoistnie pociera swoją twarz dłońmi lub rozciera ręce. W obecnych czasach, zwracamy uwagę by tego nie robić, ale prawda jest taka, że zarówno na twarzy i dłoniach (podobnie jak na głowie i stopach) znajduje się najwięcej receptorów naszych organów wewnętrznych. Taki automasaż wpływa korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Jest to masaż łagodny, który warto robić każdego dnia. W przypadku masażu u specjalisty, trzeba najpierw poznać swoje schorzenia, bo o ile, masaż bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie, to przy niektórych chorobach nie jest wskazany. Dla zainteresowanych tematem podaję dodatkową literaturę: Moc Twoich dłoni .

L. Matela, Otylia Sakowska i Masaż lecznicy dotyk. Jak łagodzić bóle pleców, głowy i brzucha. H.- J. Horn, KLUB DLA CIEBIE

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- kolorowanie obrazków, opowiadanie i układanie historyjki  obrazkowej według kolejności zdarzeń. Uwaga- dziecka nakleja pocięte przez dorosłego obrazki na kolorowej kartce. Uczy się w ten sposób rozplanować pracę i zagospodarować miejsce na kartce. Karta pracy zapożyczona.

— ćwiczenie grafomotoryczne- kreślenie kwiatów, wyrazu i auta różnymi kolorami kredek i kolorowanie samochodu. Ćwiczenie(książka, k.pr nr 12) 

Praca z dziećmi zdolnymi- pokoloruj kwiaty i wstęgi, napisz mazakiem wyrazy po śladzie. W środku Medalu zrób odcisk kciuka  2x tak, by wyszło serce lub wpisz swoje imię tak jak potrafisz.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Inspiracją do wspomnienia w tym tygodniu o masażu, stało się dla mnie wydarzenie, kiedy miałam kłopoty z korzonkami. Bolało bardzo, ale do pracy iść trzeba, nakleiłam specjalny plaster i nie wiem, co było gorsze, ból czy wrażenie, że wypala mi pół biodra. W każdym razie w tym dniu ruszałam się dosyć niemrawo, co nie uszło uwadze jednego z chłopców. Na jego pytanie, dlaczego się tak zachowuję, odpowiedziałam, że bolą mnie plecy. I tu się zaczęło… Chłopiec zaoferował mi masaż, bo jego mama jak jest zmęczona to też ją masuje i pomaga. Rozmawialiśmy na ten temat przed śniadaniem, a miałam wtedy cały dzień pracy przed sobą. Chłopiec ma silną wolę, w ciągu dnia chodził za mną i wspominał o masażu, mimo grzecznej odmowy z mojej strony. W końcu po podwieczorku dałam za wygraną, usiadłam na krzesełku i powiedziałam:

- Masuj, ale tylko ramiona z tyłu.

Masaż był wykonany naprawdę dobrze, kto wie może te dziecko w przyszłości zajmie się rehabilitacją innych…


 

 

Religia 25.05 poniedziałek

JESTEM DZIECKIEM BOŻYM

 

Na początku roku mówiliśmy o tym jak Pan Bóg stworzył cały świat. Na samym końcu stworzył człowieka

Małe przypomnienie w piosence : https://www.youtube.com/watch?time_continue=111&v=RriTGVqWBho&feature=emb_logo

 

Bóg stworzył człowieka z miłości. Bardzo nas kocha i chce być dla nas najlepszym Ojcem. Jeśli Bóg jest Ojcem to my jesteśmy Jego dziećmi. I nie ma znaczenia czy ktoś ma lat 5 czy 105, czy ktoś ma biały kolor skóry czy brązowy, żółty czy też czerwony – kocha każdego z nas tak samo. Opiekuje się nami, daje nam życie i to czego potrzebujemy. Człowiek często rezygnuje z przyjaźni i bycia z Panem Bogiem – popełnia grzechy, czyli zło. Jednak Bóg Ojciec z miłości do nas posłał na świat Jezusa Chrystusa, aby On doprowadził nas do nieba. Jezus oddał za nas życie i w ten sposób mimo naszej grzeszności na nowo przyprowadził nas do Boga Ojca.

Wszyscy, którzy zostali ochrzczeni już na zawsze pozostaną dziećmi Boga

Puzzle – dzieci świata : https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2b20798c4a3e

 

Piosenka Dzieckiem Bożym jestem ja przypomina nam tę prawdę https://www.youtube.com/watch?v=-xonOBOg_-g

 

27 maja 2020r. - środa

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa odtwórcza pt. Lustro. Dorosły pokazuje proste ruchy rękami lub całym ciałem, a dziecko jak lustro odtwarza je. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

— ćwiczenie słowne połączone z ćwiczeniem słuchu fonematycznego- zabawa pt. Zdrobnienia.

Dorosły wypowiada nazwy wszystkich członków rodziny, bliższej i dalszej, a dziecko tworzy od wysłuchanego słowa zdrobnienia (zaczynamy oczywiście od mamy) np.

- mama- mamusia, mateńka…,

- tata- tatuś, tatulek…,

- babcia- babunia…itd.

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- zabawa pt. Dokończ zdanie.

Dorosły zaczyna zdanie, a dziecko kończy je, dopowiadając nazwę osoby o którą chodzi.

Mama mojej mamy lub taty to... (babcia).

Tata mojego taty lub mamy to... (dziadek).

Siostra mojej mamy lub taty to... (ciocia).

Brat mojego taty lub mamy to... (wujek).

Mama mojej babci lub dziadka to...(prababcia).

Tata mojej babci lub dziadka to... (pradziadek).

— ćwiczenia plastyczne- wykonanie kwiatka z rolki papieru przez przyklejenie do niej wyciętej

i pomalowanej formy kwiatka i obrysowanych na zielonym papierze oraz wyciętych przez dziecko, wzoru jego dłoni.

— ćwiczenie spostrzegawczości połączone z ćwiczeniem grafomotorycznym pt. Czego brakuje?- obrysuj mazakiem lub kredkami  kwiaty i dorysuj brakujące elementy według wzoru. Pokoloruj kwiaty.

Praca z dziećmi zdolnymi- pokoloruj w ramce tylko tyle kwiatów, ile wskazuje cyfra.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Przez czas jakiś pewna mama, pytała dlaczego jej dziecko tak skacze? Istotnie chłopiec widząc ją ożywiał się bardzo i skakał przed nią jak piłeczka. Nie potrafiłam udzielić odpowiedzi, poza jedną mniej racjonalną:

- To Miłość tak skacze…

Kiedyś prowadziłam zestaw ćwiczeń w czasie którego przeskakiwaliśmy przez woreczki obunóż. Oczywiście najpierw pokazałam ćwiczenie dzieciom, które obserwowały je siedząc każde przed swoim woreczkiem. 

Nim dzieci zdążyły wstać, ów skaczący chłopiec podszedł do mnie i powiedział:

-My w szkółce piłkarskiej też robimy te ćwiczenie, tylko tak…- i pokazał.

Sposób wykonania był ten sam, ale tempo… o wiele, wiele, wiele…szybsze.

Stojące już dzieci patrzyły na zmianę to na chłopca, to na mnie.

- I dobrze.- powiedziałam- Zróbcie to tak, jak on pokazał.

 

26 maja 2020r.- WTOREK

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa taneczna do muzyki dyskotekowej pt. Taniec z mamą.

Mama zaczyna tańczyć, a dziecko naśladuje jej ruchy. Kiedy dziecko chce, by mama naśladowała jego ruchy klaszcze w dłonie dwa razy. Sygnałem do naśladowania ruchów drugiej osoby jest dwukrotne klaśnięcie w dłonie. Mama przed rozpoczęciem zabawy, omawia z dzieckiem jej przebieg i ustala zasady.

— ćwiczenie motoryki małej: wycinanie przez dziecko serduszek różnej wielkości z białego lub kolorowego papieru i zabawa pt. Gdzie ukryło się serduszko? Uwaga- dziecko wycina 10 serduszek różnej wielkości bez wzoru, jeśli dziecko nie potrafi wzór serca, rysuje ołówkiem mama.

Po wycięciu serduszek i uprzątnięciu przez dziecko papieru, mama rozkłada serduszka w różnych miejscach pomieszczenia tak, by były one widoczne, ale by dziecko musiało ich poszukać. W tym czasie dziecko siedzi odwrócone do ściany, na sygnał odwraca się i szuka serduszek. Zadaniem dziecka jest odnalezienie 10 serduszek bez podpowiedzi.

— ćwiczenie rytmiczne połączone z ćwiczeniem pamięci- ilustrowanie prostym ruchem np. klaskaniem, tupaniem, podskokami, marszem rymowanki (według pomysłu) i rytmiczne jej wypowiadanie: Mama to skarb największy na świecie. Większego skarbu już nie znajdziecie.

— ćwiczenie procesów myślowych, orientacji przestrzennej i koncentracji uwagi- wspólne zdjęć w albumie, przedstawiających dziecko z rodzicami. Wypowiedzi dzieci na temat wspólnych zajęć, zabaw.Skierowanie w trakcie rozmowy uwagi dziecka na zachowania, jakie rodzice lubią u swoich pociech. Powtarzanie i kończenie przez dziecko zdania: Moja mama lubi, kiedy ja...

— ćwiczenia plastyczne- kolorowanie kredkami bukietu kwiatów, ćwiczenie(książka, k.pr nr 90)

Proszę o przesłanie zdjęć na pocztę przedszkola lub przyniesienie do przedszkola, kiedy się spotkamy.

Praca z dziećmi zdolnymi- narysuj czerwoną kredką lub mazakiem serduszka w liniaturze od najmniejszego do największego i od największego do najmniejszego tak, by stykały się z liniaturą jedną krawędzią górną i dolną . Ćwiczenie orientacji przestrzennej i wyczucia perspektywy.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Dziś słów kilka o moim Tacie (,kiedy wspomniałam mu o tym pomyśle, zażartował, że i tak go nikt nie zna,  mogę pisać…) Mój Tato, ze względu na wypadki losowe, musiał przejąć także rolę mamy w opiece nad dziećmi…

Pamiętam, kiedy byłam nastolatką mieliśmy jechać na trzydniową wycieczkę szkolną w Kotlinę Kłodzką. W dniu poprzedzającym wycieczkę, po powrocie Taty z pracy (mój Tato z zawodu był górnikiem), opowiedziałam mu o spodniach tzw. rybaczkach, jakie miała moja koleżanka. Nie ukrywam, że posiadanie takich spodni było moim marzeniem, ale marzenie to przypadło akurat na czas, kiedy wszystko było na tzw. kartki. Tato wysłuchał, potem pomógł mi się spakować i poszłam spać. Następnego dnia rano, czekały na mnie nowe spodnie, które… mój Tato uszył w nocy z materiału, leżącego w szafie (i tu zasługa Mamy, która ten materiał, kiedyś kupiła). Miałam wiele ubrań w życiu, ale te spodnie pamiętam w każdym detalu…

W tym miejscu wspomnę o Waszych dzieciach, co z tego, że mają dopiero 5 lat…

Drogie Panie, one widzą i doceniają Wasz wysiłek i poświęcenie, każdego dnia, a bywało i nocą… (z tego, co niektóre opowiadały). Ogrom Waszych działań, tak po dziecięcemu potrafią zawrzeć w słowach:

 

MOJA MAMA MNIE KOCHA…

 

Słów kilka …

Cytat w sercu nie jest moją myślą, został przez ze mnie zapożyczony od Mamy, której chłopca, kiedyś wychowywałem… Ja także uczę się od was, Drogie Mamy i za to Wam – DZIĘKUJĘ…

Czas dzisiejszy przeżyjmy z piosenką pt. Mama to skarb (sł. i muz. K. Bayer)- do wyszukania w Internecie.

 

Bardzo proszę  o wydrukowanie i pokolorowanie przez dzieci obrazka oraz o  wyszukaniew Internecie piosenki pt. Nie ma jak u Mamy z dedykacją dla Was drogie Panie od Waszych kochanych dzieci .Ponownie zachęcam dzieci do skorzystania z propozycji zabaw, ćwiczeń i kart pracy (, które Rodzice mogą skopiować i wydrukować) na okres 25.05- 29.05.2020r.

Przepraszam za jakość niektórych kart pracy i konieczność samodzielnego odnalezienia przez Państwa wybranych materiałów w Internecie, ale obowiązuje mnie poszanowanie praw autorskich…

Przedstawię Państwu różne propozycje zajęć na kolejne dni tygodnia  z dostosowaniem pomocy do warunków domowych, jeżeli w domu nie ma jakiegoś materiału, proszę zastąpić go innym. BĄDŹMY TWÓRCZY!- KTÓŻ, JEŚLI NIE MY?

W okresie do 25.05.-29.05.2020r. proponuję temat przewodni pt. Mama to skarb.

W materiale na każdy dzień zostanie zamieszczona informacja, jaką kartę pracy warto wykonać w książce jako ćwiczenie dodatkowe, dla ułatwienia wprowadziłam oznaczenia: KSIĄŻKA NIEBIESKA- (książka, k.pr nr …)

KSIĄŻKA RÓŻOWA- (książka, k.pr nr …)

BARDZO PRPSZĘ BY NIE WYKONYWAĆ Z KSIĄŻKI NIEBIESKIEJ ĆWICZEŃ ZE

STRON NR 47,48,61,88,89,93,94,96.

BARDZO PRPSZĘ BY NIE WYKONYWAĆ Z KSIĄŻKI RÓŻOWEJ ĆWICZEŃ ZE

STRON NR 32,60,62,89,96

W naszym pakiecie informacyjnym tu i ówdzie pojawi się  kolor zielony, którym oznaczę opowieści

o naszej grupie i inne przemyślenia (przeczytać można, ale niekoniecznie trzeba. WYBÓR NALEŻY DO PAŃSTWA). Ze względu na omawianą tematykę, pojawią się także informację wykraczające poza…, które

być może zechcą wykorzystać Drogie Mamy.

Zaistniałym błędom, niedopatrzeniom i występującym literówkom proszę wybaczyć , nadal przepraszam wspólnie z moim komputerem.

Zapraszam na kolejne strony:

25 maja 2020r.- poniedziałek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa pantomimiczna pt. To lubię robić z mamą. Dziecko za pomocą ruchu, bez użycia słów, pokazuje czynności, które lubi robić wspólnie z mamą. Mama odgaduje, co to za czynności i podaje ich nazwy. Następnie mama pokazuje, co lubi robić z dzieckiem, a dziecko odgaduje jakie to czynności.

— ćwiczenie motoryki małej połączone z ćwiczeniem sensorycznym- zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku,ucząca delikatnego dotyku i wzmacniająca więzi interpersonalne- zabawa pt. Delikatny dotyk. Mama z dzieckiem siadają naprzeciw siebie. Dziecko siedzi swobodnie, opuszcza ręce wzdłuż tułowia i zamyka oczy. Mama delikatnie, opuszkami palców obu rąk przesuwa po twarzy dziecka:

- z góry na dół,

- wykonując ruchy koliste na czole od środka ku zewnętrznej stronie twarzy,

- wykonując ruchy koliste na policzkach,

- przesuwając kciukami wzdłuż linii nosa z góry ku dołowi,

- od linii nosa na boki.

Następnie mama opuszcza swobodnie dłonie wzdłuż tułowia, a dziecko wykonuje masaż twarzy mamie, podobnie jak ona jemu. W czasie wspólnej zabawy można włączyć muzykę relaksacyjną, zamiast siedzenia, osoba, której wykonywany jest masaż może się położyć.

Drogie Mamy, jeśli znajdziecie czas na te ćwiczenie sensoryczne, możecie po oczyszczeniu twarzy nałożyć na nią oliwkę lub olejek (skóra normalna- olejek z oliwek lub migdałowy lub słonecznikowy lub sezamowy; skóra tłusta- z orzecha laskowego lub z ziaren owoców brzoskwini lub olej ostowy lub olejek z dziurawca pospolitego; skóra mieszana lub zmęczona- olejek z moreli lub z awokado lub z kiełków pszenicy) bądź krem, który stosujecie. Obecność olejku, oliwki lub kremu na twarzy mamy, będzie dla dziecka dodatkowym, atrakcyjnym doświadczeniem sensorycznym. Dla zainteresowanych pań polecam książki : pt. Lifting twarzy w 10 minut. Tessa Thomas, Skarbnica Wiedzy lub Masaż liftingujący twarzy. Kundan i Narendra Mehta, Klub dla Ciebie.

— ćwiczenie słuchowe połączone z ćwiczeniem słuchu fonematycznego- zabawa pt. Moja rodzina. Mama wymawia cicho lub głośno, wolno lub szybko imiona różnych członków rodziny (bliższej i dalszej).

Dziecko wyraźnie wymawia usłyszane imię, określa, kim dla niego jest ta osoba np. to jest moja babcia, to jest mój kuzyn (zwrócenie uwagi na poprawne stosowanie nazw członków rodziny) i dzieli imię na głoski lub sylaby.

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- słuchanie wiersza:

Dlaczego mamy Dzień Mamy? M. Bartkowicz

Czy wiecie, dlaczego w maju mamy

dnia dwudziestego szóstego Dzień Mamy?

Jak to? Nie wiecie?

Nie wiecie???

Przecież to takie proste,

najprostsze z wszystkich

rzeczy na świecie:

Bo nasze mamy są wspaniałe,

a tak poza tym, niech mi wierzy

każdy syneczek i córeczka,

że mamom dzień ten się należy,

jak nam się należy Dzień Dziecka.

 

Uwaga- przed rozmową należy zapytać dziecko o niezrozumiałe słowa i wyjaśnić mu je.

Rozmowa w oparciu o wiersz, rozwijająca zainteresowania społeczne dzieci. Pytania pomocnicze:

- O jakim święcie mowa w tym wierszu?

- Kto w tym dniu obchodzi swoje święto?

- Wymień dni tygodnia rozpoczynając od poniedziałku?

Dorosły pokazuje dziecku kalendarz i datę 26 maja, informując, że w tym dniu mamy na całym świecie mają swoje święto. Równocześnie dorosły pokazuje dziecku datę 25 maja, informując: - Dziś mamy poniedziałek 25 maja, to kiedy mamusia będzie miała swoje święto?

— ćwiczenia plastyczne- Serduszkowy wianuszek- papieroplastyka. Dziecko ( samodzielnie lub z pomocą dorosłego) odrysowuje ołówkiem formy serduszek na kartkach tego samego lub różnego koloru, a następnie nakleja je na koło wycięte z papieru. Po zakończeniu pracy z drugiej stronu koła naklejamy kolorową wstążkę. Propozycja pracy została zapożyczona z Internetu (zdjęcie poniżej wraz z formą serduszek).

Proszę o przesłanie zdjęć na pocztę przedszkola lub przyniesienie do przedszkola, kiedy się spotkamy.

— ćwiczenie grafomotoryczne- obrysuj każde serce różnymi kolorami mazaków po śladzie. Każde serce wypełnij w środku odbiciami palca wskazującego za pomocą różnych kolorów farb tak, by wyszło tęczowe serduszko. Narysuj serca w liniaturze ołówkiem.

Praca z dziećmi zdolnymi- pokoloruj obrazek i odczytaj wyraz z pomocą dorosłego. Przelicz serca zaczynając od lewej strony i wspak od 10 do 1. Pokoloruj na  czerwono10 serce  od prawej strony, a na  różowo 10 serce  od lewej strony. Na pomarańczowo pokoloruj największe serce w szeregu i powiedz, które ono jest licząc od lewej strony. Na zielono pokoloruj najmniejsze serce w szeregu i powiedz, które ono jest licząc od lewej strony. Pozostałe serca pokoloruj w wybranych przez siebie kolorach.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

Pewnego dnia rozmawiałyśmy z jedną z mam i od słowa do słowa… każda z nas zaczęła wypowiadać się (jak to między nami kobietami) na temat własnej urody, zwracając uwagę na różne jej aspekty.Uroda odgrywa w naszym życiu ważną rolę, ale nie najważniejszą… Piękno i uroda to coś znacznie więcej niż obraz zewnętrzny, bo gdyby ta mama wiedziała, jak pięknie wypowiada się o niej jej syn, to nie wiem, czy jego tato potrafi znaleźć piękniejsze słowa…   

Drogie Mamy, każda z Was jest dla swojego dziecka- NAJPIĘKNIEJSZĄ KOBIETĄ ŚWIATA!!!

Wiem, bo słucham Waszych dzieci, nie mówię, bo uważam, że nauczyciela (podobnie jak ludzi, wykonujących wybrane zawody) obowiązuje tajemnica zawodowa, ale starałam się Wam to przekazać na inne sposoby.

Każdy człowiek, dorosły czy mały, potrzebuje się wypowiedzieć. Nasze dzieci najbardziej potrzebują się wypowiedzieć po okresie wolnego np. weekendzie lub wakacjach czy feriach, kiedy to chcą się podzielić z innymi, nowymi doświadczeniami. W ubiegłym roku zauważyłam, że jeśli dzieci nie zostaną wysłuchane, to będą chciały  wypowiedzieć się przez cały dzień (także podczas zajęć zorganizowanych). Postanowiłam nad tym zapanować i pozwolić wypowiadać się wszystkim dzieciom  w poniedziałek rano podczas wspólnego siedzenia w kole, po zapoznaniu dzieci z tematem tygodnia i planem dnia. Oczywiście wspólnie z dziećmi ustaliliśmy pewne zasady np. wypowiadamy się  po kolei, uczymy się wypowiadać w zespole i słuchać innych, nie poruszamy wszystkich tematów przed innymi, nauczyciel może przerwać wypowiedź mówiąc: stop, sygnalizując to przez ułożenie rąk w odpowiedni sposób.

Siedząc z dziećmi w kole, próbowałam rozpocząć fachowo, ale pierwsze dziecko za nim się odezwałam opowiadało już o swoich zajęciach na basenie. Kiedy skończyło, pomyślałam, że teraz mi się uda i patrząc na kolejną osobę, zaczęłam:

- Proszę, czy chciałbyś się podzielić z innymi swoimi przemyśleniami, obserwacjami, doświadczeniami?

- Ale o co pani chodzi…?- usłyszałam pytanie dziecka.

- Czy chcesz coś powiedzieć?- rzuciłam krótko.

-A…- dodało dziecko i zaczęło swą opowieść.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

22 maja 2020r. - piątek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa pt. Zabawa z gąbkami (potrzebne będzie całe opakowanie ok. 10 szt. tzw. zmywaków kuchennych, czyli gąbek myjek, które po zajęciu będzie można wykorzystać w kuchni).Dorosły proponuje dziecku zabawę z wykorzystaniem gąbek i objaśnia mu zadania ruchowe. Dziecko:

- biega po pomieszczeniu, trzymając gąbkę w ręku. Na klaśnięcie w dłonie przez dorosłego, zatrzymuje się i kładzie gąbkę na głowie, próbując z nią iść, tak by nie spadła. Kolejne klaśnięcie w dłonie jest sygnałem do biegu (, jeżeli oczywiście warunki na to pozwalają).

- stoi w lekkim rozkroku, trzyma gąbkę w wysuniętych przed sobą dłoniach i wykonuje przysiady,

- stoi w lekkim rozkroku i przekazuje gąbką z ręki prawej do lewej i z powrotem do prawej, dookoła tułowia.

Uwaga- dzieci leworęczne, zaczynają od ręki lewej ku prawej.

- stoi w lekkim rozkroku i przenosząc ręce z gąbką nad głową, upuszcza ją za siebie. Następnie wykonuje skłon w przód i chwyta gąbkę oburącz, sięgając po nią między nogami. Ćwiczenie powtarzamy.

- stoi na jednej nodze, drugą unosi i zgina, na kolanku kładzie gąbkę i tak stojąc przez chwilę próbuje utrzymać równowagę. Dla którego dziecka łatwe, może stojąc jednej nodze dodatkowo klasnąć w dłonie. Następnie przechodzimy do stania na drugiej nodze.

- stoi obunóż, podrzuca gąbkę, klaszcze w dłonie  i łapie ją,

- leży na plecach, kładzie gąbkę nieco poniżej pępka i wykonuje wdech- wydech tak, by gąbka na brzuchu podnosiła się i opadała. Dziecko uczy się w ten sposób tzw. głębokiego oddechu lub oddychania przeponowego.

- leży brzuchu, unosi wysuwa ręce wyprostowane przez siebie i próbuje usiąść jak najwyżej, trzymaną w nich gąbkę. Tego ćwiczenia nie powinny wykonywać dzieci z wadą kręgosłupa.

- skacze obunóż przez gąbkę tam i z powrotem lub skacze obunóż przez gąbki rozstawione w pewnych odstępach,  

-próbuje palcami stopy schwycić gąbkę i unieść ją w górę,

- wrzuca gąbki do miski lub wiaderka z odległości ustalonej przez osobę dorosłą.

— ćwiczenie motoryki małej- zabawa z wykorzystaniem gąbki (ćwiczenie relaksacyjne, ułatwiające poznanie własnych dłoni, wyrabiające koncentracji uwagi i umiejętność kontroli napięcia mięśniowego). Dorosły pokazuje dziecku sposób realizacji ruchu. Dziecko:

- nabiera i wyciska wodę z gąbki naprzemiennie prawa i lewą dłonią,

- nabiera wodę gąbką z jednego talerza, ostrożnie przenosi gąbkę nad papierowym ręcznikiem i wyciska  nad drugim talerzem.

— ćwiczenie oddechowe- zabawa pt. Kto przesunie gąbkę? Dorosły z dzieckiem siedzą przy stole lub na podłodze  na których znajduje  się kartka papieru (najlepiej A-3) z zaznaczoną pośrodku linią. Na linii położona mała gąbka myjka lub kawałek gąbki np. - szorstką stroną do góry. Dorosły omawia z dzieckiem przebieg i zasady zabawy. Dorosły dmucha w gąbkę i próbuje ją przesunąć, po czym to samo wykonuje dziecko (, jeśli dla zauważymy , że dziecku trudno będzie przesunąć gąbkę, można ją podzielić na mniejsze części, które dziecko wykorzysta później  do stemplowania farbami). Zwycięża to osoba, która przesunie gąbkę jak najdalej na pole przeciwnika.   

— ćwiczenie słuchu fonematycznego- zabawa pt. Ile głosek, tyle gąbek. Dorosły podaje dziecku słowa, początkowo proste 2-3- głoskowe. Dziecko dzieli usłyszane słowa na głoski i układa wieżę z gąbek, których liczba odpowiada ilości głosek np. n-o-s - 3 gąbki.  

— ćwiczenie procesów myślowych i koncentracji uwagi- zabawa z wykorzystaniem gąbek myjek (10szt.) Dorosły prosi by dziecko ułożyło gąbki w szeregu (jedna obok drugiej) i przeliczyło je (utrwalamy liczebniki główne), następnie przeliczyło je wspak od 10 do 1. W dalszej części zabawy dorosły zabiera określoną liczbę gąbek za każdym razem inną, a dziecko po cichu przelicza te pozostawione i klaszcze bądź skacze, tyle razy, ile jest gąbek. Może też wskazać kartonik z odpowiednią cyfrą od 1 do 10( dzieci zdolne). Dorosły prosi by dziecko ułożyło gąbki w rzędzie (jedna z drugą) i określiło, które z kolei jest gąbka w kolorze …(utrwalamy liczebniki  porządkowe).

 — ćwiczenia plastyczne- wykonaj stemplowany obrazek. Dorosły tnie jedną z gąbek na kawałki tak, by dziecko mogło zamoczyć je w farbie i wykonać obrazek za pomocą stemplowania gąbką. Tematyka pracy dowolna.

Proszę o przesłanie zdjęć na pocztę przedszkola lub przyniesienie do przedszkola, kiedy się spotkamy.

— ćwiczenie grafomotoryczne- obrysuj gąbkę mazakiem i pokoloruj ją, poniżej narysuj krople wody. Narysuj mazakiem linie w liniaturze.

Praca z dziećmi zdolnymi- połącz kropki na dole ołówkiem tak, by otrzymać ten sam wzór, co góry.

Słów kilka o grupie i nie tylko…

W ubiegłym roku… podczas pobytu w ogrodzie, jedna z dziewczynek zderzyła się z rurką i uderzyła w czoło. Wróciliśmy wszyscy do przedszkola, dziewczynka położyła się na dywanie, nałożyłam jej na głowę zimny okład, a dzieci oglądały bajkę. Po czym zadzwoniłam do mamy dziewczynki z informacją, w czasie rozmowy patrzę na dziewczynkę, a ona leży z okładem na głowie i unosi  prawą rękę z kciukiem do góry na znak - wszystko w porządku.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxx

 Religia 21.05 czwartek

OKAZUJEMY MIŁOŚĆ NASZYM MAMOM

 

Jako modlitwa piosenka do Matki Bożej :http://https://www.youtube.com/watch?v=ajqFzwmsOMQ

Pierwszym słowem, które zwykle wypowiadają małe dzieci jest słowo MAMA.

Mama jest najważniejsza, najpiękniejsza. Jest taki dzień w roku kiedy okazujemy jej szczególny szacunek i wdzięczność. To Dzień Matki, który obchodzimy 26 maja.

Pomódlmy się za nasze mamy – Maryjo Matko Jezusa weź w opiekę nasze mamy, opiekuj się nimi, prowadź przez całe życie. Dziękujemy dziś za mamy, bo tak bardzo je kochamy.

 

Opowiadanie DZIEN MAMY

Tego dnia tata obudził Julkę i Karola wcześniej niż zwykle. Uczynił to bardzo cicho, aby nie przeszkadzać mamie. – Dzieci, wstańcie – powiedział – mamy przecież przygotować niespodziankę dla mamy. To dziś jest jej święto. Już pokroiłem chleb, a teraz wychodzę kupić kwiaty. Wy cichutko dokończcie śniadanie. Tata wyszedł, a Julka i Karol szybko ubrali się i poszli do kuchni. Nakryli stół pięknym obrusem i przygotowali uśmiechnięte kanapki. Zaraz potem wrócił tata z bukietem kwiatów. Następnie wszyscy udali się do mamy i zaśpiewali dla niej „Sto lat”. Mama, słysząc radosny śpiew, otworzyła oczy i uśmiechnęła się mile zaskoczona. Jeszcze bardziej się zdziwiła, gdy Julka wręczyła jej bukiet kolorowych kwiatów, a Karol sok i kawałek pysznego ciasta. To zamieszanie obudziło małą Zuzię, która stojąc w łóżeczku wypowiedziała swojej pierwsze słowo – „mama”. Wzruszona mama powiedziała: – Dziękuję wam. Zrobiliście mi wspaniałą niespodziankę. Bardzo was kocham.

 

Proponuję, by zrobić dla kochanej mamy laurkę, wręczyć ją w Dzień Matki i zaśpiewać z Arką Noego:

Kocham Cię MAMO! : https://www.youtube.com/watch?v=VbnX61GvHqU

 

21 maja 2020r. - czwartek

— ćwiczenie motoryki dużej- zabawa z wykorzystaniem piłki pt. Czerwony parzy.

Dorosły z dzieckiem rzucają do siebie piłkę, wymieniając dowolny kolor i rzucając piłkę do partnera. Kiedy jeden z uczestników zabawy wymieni kolor czerwony, drugi nie może złapać piłki, jeśli pomyli się musi wykonać jakieś zadanie ruchowe np. podskok, przysiad, skłon itp.

— ćwiczenie motoryki małej- zabawa pt. Zabawa z piłeczkami (ćwiczenie relaksacyjne, ułatwiająca poznanie własnych dłoni oraz sprzyjająca rozwojowi koncentracji uwagi, kontroli napięcia mięśniowego). Proponuję, aby dorosły ćwiczył  wspólnie z dzieckiem, ponieważ dziecku trzeba pokazać sposób realizacji ruchu. Ćwiczący siedzą swobodnie, trzymając w jednej dłoni małą piłeczkę lub małą kulkę lub orzech lub kulkę ugnieciona z papieru (, jeśli już nie ma co trzymać):

- kładą małą piłeczkę lub małą kulkę lub